Geschiedenis

Tot stand gekomen dankzij Gejo Schurink

Inleiding
Voor de boerenkoolmaaltijd in Theothorne van 28 januari 2012 heb ik een begin gemaakt met documenteren van de historie van Scouting in Dieren. Dit bleek een hele uitdaging waar voorlopig nog geen eind aan is gekomen. Hebt u aanvullende informatie, foto’s of film, dan verzoek ik u dit te mailen naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

Geschiedenis
In 1973 is het Nederlands Padvindsters Gilde (NPG) samen met de Nederlandse Padvinders Vereniging (NPV), de Katholieke Verkenners (KV) en de Nederlandse Gidsenbeweging (NG) opgegaan in de Vereniging Scouting Nederland. In dit zelfde jaar gingen ook de vier organisaties in Dieren samen. Op 6 januari 1973 is Scouting Dieren opgericht door het samengaan van de groepen; de Bambea Padvindsters, de Isala II Zeeverkenners en de Thunar. Deze groepen zelf hadden al een geschiedenis achter de rug en ook haar overkoepelende organisaties zowel landelijk als wereldwijd.

Bambea
De voormalig Koningin Beatrixgroep had haar vestiging naast het Kraaienbos in Spankeren. Deze groep is opgericht in 1957 en is in 1970 voortgezet onder de naam Bambi/Bambea. Na de oprichting van Scouting Dieren hielden de Bambea padvindsters haar opkomst op Scoutcentum De Geitenberg. Omstreeks 1995 zijn de Thunar Verkenners en Bambea Padvindsters samengegaan in een gemende speltak.

Isala II
De Isala Zeeverkenners zijn opgericht in 1948 en hebben al diverse clubhuizen gehad. Na een clubhuis aan de Noorderstraat, de betonplaat, was in 1985 de feestelijke opening van de Keienheuvel. Het huidige gebouw, de Keienheuvel II, is sinds 1995 in gebruik.

Thunar
De Thunar is in 1932 opgericht door Hopman Oskamp en was gehuisvestigd op de Havelaarstuin bij Ellecom (aan de rand van het bos van Twickel). De Verkenners maakten daar gebruik van de Schaapskooi. De Katholieke Verkenners zijn rond 1970 opgegaan in de Thunar.

Scouting Dieren
Op 6 januari 1973 is Scouting Dieren opgericht door het samengaan van vier groepen; de Bambea Padvindsters, de Isala II Zeeverkenners en de Thunar. Hiervoor is een pentekening gemaakt.

In 1978 was er feest ter gelegenheid van het 5 jarig bestaan van de Geitenberg en hiervoor is door Herman Brinkhorst een mooie pentekening gemaakt van het gebouw (rechts).

Door de jaren heen zijn diverse veranderingen binnen Scouting Dieren doorgevoerd en hebben diverse activiteiten plaatsgevonden. Onderstaand een aantal van deze veranderingen en activiteiten opgesomd. Dit is slechts een kleine greep uit de enorme geschiedenis van Scouting Dieren;

In 1987 is Scouting Dieren met 3 bussen afgereisd naar Burgdörf voor een gezamenlijk kamp met de “Die Burgdörfer Pfadfinder”.
In 1988, 1989, 1991, 1992 hebben er playbackshows plaats gevonden op de Geitenberg en in 1994 een grote playbackshow/sinterklaasviering in schouwburg Theothorne.
In 1989 is zijn de bevers verwelkomd als nieuwe speltak bij Scouting Dieren met leden in de leeftijd van 5 t/m 7 jaar.
In 1990 is een grote gezamenlijke opkomst georganiseerd voor alle speltakken. Deze opkomst vond plaats rond het Callunaplein en in de sporthallen die Dieren toen nog had.
In 1992 zijn de Isala II welpen en Bambea kabouters samengegaan in esta’s.
Eind 1992 zijn de materialen en kasgelden komen te vallen onder Scouting Dieren. Tot die tijd was dit nog gescheiden.
Eind oktober 1993 is Extender Dieren opgericht onder de Vereniging Vrienden van Scouting (VVS).
Eind 1994 heeft er een grote reünie plaats gevonden op de Geitenberg.
In 2000 zijn de dolfijnen opgericht als waterspeltak met leden in de leeftijd van 7 t/m 11 jaar.