Zeeverkenners

De zeeverkenner groep in Dieren is bedoeld voor jongens en meisjes tussen de 11 en 15 jaar. Iedere zaterdag hebben wij opkomst bij ons clubhuis de Keienheuvel (Zutphensestraatweg 112, Dieren). In het zomerseizoen, oftewel het vaarseizoen, begint de opkomst om 13.00 en eindigt deze om 17.00. 's Zomers vertrekken wij rond 13.30 naar de overkant van de IJssel met onze zeilboten. Wij zeilen in lelievletten; stalen zeilboten speciaal voor scouting ontworpen. Verder worden we bijgestaan door twee motorsleepboten. Eenmaal aan de overkant wordt er gezeild, gezwommen of geroeid afhankelijk van het geplande programma. In het winterseizoen begint de opkomst om 13.30 en eindigt deze om 17.00. Tijdens het winterseizoen besteden wij vooral aandacht aan het onderhoud van de boten en wordt er een programma op het land gehouden.

Activiteiten
De zeeverkenners hebben een groot aantal activiteiten waaraan deel wordt genomen gedurende het seizoen. Onderstaande activiteiten zijn slechts een greep uit alles wat de zeeverkenners ondernemen in een jaar.
Het admiraliteitskamp:
Vanuit Dieren, Zutphen, Deventer en Twello worden met Hemelvaart zo'n 20 vletten richting Giesbeek of Giethoorn gesleept. Hier wordt met 100 zeeverkenners en 40 leiding een weekend lang de omgeving onveilig gemaakt. Natuurlijk wordt er tijdens dat weekend veel gezeild, maar er is ook ruimte voor andere programma's. Wij slapen tijdens dit kamp in tenten.
Het zomerkamp:
Het zomerkamp is iedere keer weer het hoogtepunt van het jaar. Meestal vindt het zomerkamp plaats in Friesland, in Sneek en omgeving. Maar ook de binnenwateren van Utrecht hebben de Dierense zeeverkenners al bevaren. Iedere zomer wordt het aantal benodigde vletten door de leiding en de oudere zeeverkenners naar de bestemming gesleept. Het kamp zelf duurt meestal een week, van zaterdag tot zaterdag. In deze week vinden activiteiten plaats als zeilwedstrijden, roeiwedstrijden, dagtochten, hikes, droppings en nog veel en veel meer.
Beestentocht/M.Y.C.
De Dierense Beestentocht of Zutphense Midden IJssel Cup is een jaarlijkse roeiwedstrijd tegen zeeverkenners uit de gehele admiraliteit. Hieronder vallen de zeeverkenners uit Dieren, Zutphen, Twello en Deventer. Deze roeiwedstrijd bevat verschillende onderdelen of is enkel een lange wedstrijd. Roeien van Zutphen naar Deventer behoort tot de afstanden. De winnaar van de wedstrijd krijgt een wisselprijs.

• Wat: De zeeverkenners.
  • Voor wie: Jongeren van 11 t/m 15 jaar.
  • Wanneer: Elke zaterdag van 13:30 tot 17:00 uur.
  • Waar: De Keienheuvel, Zutphensestraatweg 112 te Dieren.
  • Contact: zeeverkenners@scoutingdieren.nl